Tsjetsjenië
Tsjetsjeense politicus
Tsjetsjeense politicus, Grigory Shvedov, de hoofdredacteur van een nieuwssite over de Kaukasus, is via Instagram bedreigd door de voorzitter van het Tsjetsjeense parlement. Magomed Daudov is de voorzitter van het Tsjetsjeense parlement en een naaste medewerker van president Kadyrov van de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië. Hij postte op 6 januari een foto op Instagram van een hond met een knoop in zijn tong en de woorden ‘Kaukasische knoop?’. Ook schreef hij erbij dat de tong van de hond, genaamd Shved, ingekort zou moeten worden en zijn tanden verwijderd. Dit was een dreigement aan het adres van Shvedov, die medeoprichter en hoofdredacteur van de website Caucasian Knot is. Journalisten en mensenrechtenverdedigers die verslag doen van de mensenrechtensituatie in de Noord-Kaukasus, en met name in Tsjetsjenië, zijn vaak het doelwit van dreigementen en geweld. Sommigen verloren zelfs hun leven. Zelden doen de autoriteiten grondig onderzoek hiernaar.
Er zijn 7 brieven geschreven naar de voorzitter van de onderzoekscommissie waarin gevraagd werd bedreigingen te veroordelen en te verzekeren dat Grigory Shvedov is beschermd tegen mogelijke fysieke aanvallen.

Brazilië
Ruim honderd doden door gevangenisrellen. Meer dan 116 gevangenen zijn in januari gedood tijdens opstanden en conflicten tussen criminele bendes in Brazilië. Dit gebeurde in vijf overvolle gevangenissen in het noorden van het land. Nationale instanties hebben eerder de onmenselijke omstandigheden in de overvolle gevangenissen aan de kaak gesteld, maar tot nu toe is er niets aan gedaan. De situatie blijft instabiel. De slachtoffers zaten in gevangenissen in de noordelijke staten Rio Grande do Norte, Amazonas en Roraima. Ze werden gedood door kogels, onthoofd, gevierendeeld of levend verbrand. Het dodental ligt waarschijnlijk hoger, omdat nog niet alle lichamen geïdentificeerd zijn.
Er zijn 8 brieven geschreven naar de voorzitter van de nationale raad van justitie waarin gevraagd wordt om verder misstanden te voorkomen, dat er een diepgaand onderzoek komt naar moorden en dat de daders volgens het recht veroordeeld zullen worden. Ook werd er gevraagd de aanbevelingen, die gedaan zijn door o.a. de UN speciale rapporteur tegen marteling, om de omstandigheden in de gevangenissen te verbeter te implementeren.

Filipijnen
President wil de doodstraf terug. Het Filipijnse congres buigt zich over een wetsontwerp om de doodstraf weer in te voeren voor een groot aantal misdaden. Sinds president Rodrigo Duterte in juni 2016 aan de macht kwam is er sprake van een alarmerende verslechtering van de mensenrechtensituatie in de Filipijnen. De overheid wil nu de doodstraf, die het land ruim tien jaar geleden afschafte, weer invoeren. In strijd met internationale verplichtingen
De Filipijnen hebben in 2007 een overeenkomst bij het Internationaal verdrag voor burgerrechten en politieke rechten geratificeerd met als doel de doodstraf af te schaffen. Dit verplicht het land dus om de doodstraf niet opnieuw in te voeren.
Volgens internationaal recht mag de doodstraf alleen gegeven worden voor de meest ernstige misdrijven. Misdaden zoals brandstichting, autodiefstal en drugshandel die in het wetsvoorstel staan vallen hier niet onder. Ook mag de doodstraf niet automatisch bij bepaalde misdrijven worden opgelegd. Een rechter moet kunnen kijken naar de persoonlijke situatie van de dader en de omstandigheden waaronder hij het misdrijf pleegde.
Er zijn 6 brieven geschreven naar de voorzitter van de Senaat waarin gevraagd wordt om zich te verzetten tegen de invoering van deze wet.

Turkije
Gevangen gemeenteraadslid

Gevangen gemeenteraadslid moet dringend geopereerd worden. Sibel Çapraz zit sinds maart 2016 in de gevangenis in Istanbul. De autoriteiten weigeren haar een operatie te geven die ze dringend nodig heeft. In november 2015 raakte Çapraz gewond tijdens gevechten tussen de veiligheidstroepen en de Koerdische Arbeiderspartij (PKK) in de plaats Yüksekova, in het zuidoosten van Turkije. Ze werd geopereerd aan haar arm en kreeg een tijdelijke stoma. De autoriteiten pakten haar op toen ze in het ziekenhuis lag. Ze had een vervolgoperatie moeten krijgen, maar een jaar later heeft ze die nog steeds niet gehad. Ze heeft pijn en het uitblijven van de operatie kan haar leven in gevaar brengen.

Sibel Çapraz is gemeenteraadslid van de stad Hakkari in het zuidoosten van Turkije. Ze wordt er onder meer van beschuldigd lid te zijn van een gewapende terroristische organisatie, de PKK.
Er zijn 9 brieven geschreven naar de Algemene Directie van de gevangenissen en detentiehuizen waarin gevraagd werd dat Sibel Çapraz zonder verdere uitstel de operatie en de medische zorg die zij nodig heeft wordt uitgevoerd.