Woendag 11 mei is er weer een schrijfavond in de bibliotheek
Woensdag 11 mei van 18.00 tot 20.00 uur is er in de bibliotheek gelegenheid om brieven te schrijven voor mensen die slachtoffer zijn van mensenrechtenschendingen. Pennen, papier en voorbeeldbrieven zijn beschikbaar in de bibliotheek.

We schrijven voor de volgende mensen:

Schrijfactie Colombia: milieuactivisten in gevaar
Columbia mei 2022De afgelopen weken ontvingen milieu- en mensenrechtenactivisten in de Colombiaanse regio Magdalena Medio een reeks doodsbedreigingen. Op 9 februari werd er door onbekenden ingebroken in het huis van milieuactivist Yuvelis Morales. Zij was een dag eerder met de dood bedreigd en moest Colombia verlaten.

Wat kun jij doen?
Schrijf een brief naar de Colombiaanse minister van Binnenlandse Zaken. Roep hem op ervoor te zorgen dat alle milieu- en mensenrechtenactivisten in het gebied worden beschermd.

Pamflet met ‘militaire doelwitten’
Op 7 februari werden in een pamflet doodsbedreigingen geuit tegen verschillende mensenrechtenactivisten uit de Magdalena Medio-regio. Het pamflet werd verspreid door een gewapende groepering die zichzelf Autodefensas Unidas de Colombia noemt. In het pamflet werden de activisten ertoe opgeroepen het gebied te verlaten, anders zouden zij de gevolgen ervan ondervinden.

Amnesty International is dé mensenrechtenbeweging die wereldwijd opkomt voor gelijke rechten voor iedereen. Om haar onafhankelijkheid te bewaren – om altijd en overal te kunnen zeggen wat ze wil – neemt Amnesty voor onderzoek en acties geen geld aan van overheden of politieke groeperingen. Juist daarom is de opbrengst van de jaarlijkse collecte voor Amnesty van onschatbare waarde.

Waarom een collecte?

Amnesty streeft naar een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft en in vrijheid kan leven. Met acties, lobby, campagnes en rapporten oefent de organisatie druk uit op machthebbers die de rechten van mensen schenden. Dat blijkt een effectieve methode. Gewetensgevangenen komen vrij, doodvonnissen worden omgezet, discriminerende wetten worden aangepast, marteling stopt, en daders worden berecht.

Hoe belangrijk het werk van Amnesty is, blijkt uit de woorden van Saïkou Yaya Diallo uit Guinee. ‘Ik wil mijn grote dankbaarheid uitspreken voor alle inspanningen die jullie leverden voor mijn vrijlating en die van andere politieke gevangenen in Guinee. Amnesty blijft voor mij de mensenrechtenorganisatie die het meest betrokken is bij het terugwinnen van individuele rechten en vrijheden.’

Wil je ook een donatie doen? Klik dan op Doneren.

Ook dit jaar is er natuurlijk een Write4Rights. En ook dit jaar doen we dat thuis. U kunt een pakketje bestellen met voorbeeldbrieven, schrijfpapier, kaarten en een pen. Thuis schrijft u dan de brieven en / of kaarten en deze kunt inleveren bij de Staartmolen 29.

U kunt een schrijfpakket aanvragen bij Rika Visser. Dat kan door een mail te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeld uw naam en adres en het aantal pakketjes dat uw wilt ontvangen. Vraag uw schrijfpakket voor 5 december aan. We bezorgen het bij u thuis!

Interview op SRC.fm over Write4Rights

Rika gaf donderdag 2 december op SRC.fm een interview over Write4Rights. Luister hieronder het interview terug.

Resultaten vorig jaar
Hier een kort overzicht van de resultaten van de Write4Right van vorig jaar:

• Mensenrechtenverdediger Germain Rukuki kwam vrij
  • Satiricus Paing Phyo Min kwam vrij
  • Vrijspraak voor Melike en Özgür
  • Journalist Khaled Drareni kwam vrij
  • Onderzoek naar moordenaars heropend van Popi Qwabe en Bongeka Phungula
  • Idris Khattak ontmoet zijn dochter
  • ‘Ik leef nog dankzij deze campagne’ De Colombiaanse milieuactivist Jani Silva
  • Zoon Nassima overdonderd door alle brieven
  • Dankbrief van Gustavo

webshop

NIEUW

Amnesty heeft z'n blik op de toekomst gericht, op een toekomst die beter, eerlijker en menselijker is. We blijven strijden voor onze idealen. Tegelijk blijven we ook het assortiment van onze webwinkel vernieuwen, want het succes van onze webwinkel is voor ons een bron van inspiratie. We willen je blijven verrassen met leuke Amnesty-producten. Hier zie je in één oogopslag wat er nieuw is in onze shop.

Om het aanbod van onze webwinkel leuk en inspirerend te houden vernieuwen wij immers constant. Net als “gewone” webwinkels dat doen. Met deze online winkel laat Amnesty dan ook zien dat wij op een heel gewone manier geld verdienen, geld dat we daarna wel op een ongewone manier uitgeven. Iedere ondernemer investeert, maar wij investeren in een betere wereld. Dat maakt onze producten dubbel interessant

Nu in de webshop