China

Eind november vielen veiligheidsambtenaren het huis van activist Huang Qi in Chendu binnen en namen hem mee. Volgens de autoriteiten zou hij staatsgeheimen hebben gelekt. Huang Qi was na zijn arrestatie ruim twee weken spoorloos. Hij heeft nog altijd geen toegang tot een advocaat. Ook lijdt hij aan een nieraandoening waarvoor hij dagelijks medicatie nodig heeft.

Huang Qi is de oprichter van een website met informatie over mensenrechtenschendingen en demonstraties. De medewerkers van de website worden geregeld lastiggevallen door de autoriteiten. Zelf zat Huang Qi al twee keer eerder gevangen. Zo moest hij drie jaar de gevangenis in nadat hij publiceerde dat veel scholen die in 2008 in de provincie Sichuan door een aardbeving instortten niet voldeden aan de bouw- en veiligheidseisen in China.
Er zijn 8 brieven geschreven naar de Director van Mianyang Detention Centre.

Indonesië

Papoea-activist Steven Itlay en dertien anderen
verzamelden zich op 6 april 2016 bij een kerk om samen te bidden en geweldloos te demonstreren voor een onafhankelijk West-Papua. De autoriteiten pakten hem op en veroordeelden hem voor ‘opruiing’. Itlay, een prominente activist, werd vervolgd omdat hij een politieke speech gaf tijdens de gebedsbijeenkomst. Ook deelde hij flyers uit waarin werd opgeroepen tot een demonstratie.

Aanvankelijk beschuldigden de autoriteiten hem van ‘rebellie’, waarvoor hij levenslang kon krijgen. Hij moet nu een jaar achter de tralies. Op deze manier rekent Indonesië af met politieke activisten.
Er zijn 6 brieven geschreven naar het Presidential Staff Office.

Iran

De Iraanse filmmaker Keywan Karimi
werd in oktober 2015 veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf vanwege een muziekvideo. Daarnaast dreigt hij 223 zweeplagen te krijgen omdat hij samenwoonde met een vriendin die geen hoofddoek droeg. Karimi werd op 23 november 2016 opgeroepen om zijn gevangenisstraf van één jaar uit te zitten in de beruchte Evin-gevangenis in Teheran. De overige vijf jaar hoeft hij niet achter tralies door te brengen als hij zich ‘goed gedraagt’.

De autoriteiten deelden hem ook mee dat ze van plan zijn om hem de 223 zweepslagen te geven die hij eerder kreeg opgelegd. Deze harde straf komt neer op marteling en is verboden onder internationaal recht. De Iraanse autoriteiten pakten al meerdere kunstenaars, muzikanten en filmmakers op in een poging kritische artistieke uitingen de kop in te drukken.
Er zijn 7 brieven geschreven naar Ayatolla Sadegh Larijani, en verstuurd via de Iraanse ambassade in Den Haag.

Russische Federatie

De bakkersfamilie Polukhin werd aangeklaagd voor het verkopen van drugs omdat ze zich niet lieten afpersen door Russische ambtenaren. De familie moet nu acht jaar de cel in. Aleksandr Polukhin had een goedlopende bakkerswinkel. In 2010 probeerden ambtenaren van het Russische drugsagentschap hem af te persen. Toen hij dat weigerde, klaagden ze hem en drie familieleden die ook in de winkel werkten, aan voor het verkopen van drugs omdat ze maanzaadbroodjes en zakjes maanzaad verkochten.

Maanzaad bevat een verwaarloosbare hoeveelheid morfine. Het culinair gebruik ervan is in Rusland niet verboden. Desondanks beschuldigden de autoriteiten de bakkersfamilie ervan de zaadjes als drugs te verkopen.  Polukhin, zijn vrouw Mariya, dochter Yevgeniya, en schoonzus Nina Chursina werden in juli 2015 in een oneerlijke rechtszaak elk tot ruim acht jaar cel veroordeeld.
Er zijn 6 brieven geschreven naar Prosecutor of Voronezh Region, Russische Federatie.

Saudi Arabia

Issa al-Hamid
is medeoprichter van een bekende Saudische mensenrechtenorganisatie. Hij kreeg na een oneerlijk proces een celstraf van elf jaar. In 2009 richtten vijftien Saudische mensenrechtenactivisten en academici de Vereniging voor Burger- en Politieke Rechten (ACPRA) op. ACPRA is een onafhankelijke mensenrechtenorganisatie in Saudi-Arabië die schendingen van mensenrechten onderzoekt en aan de kaak stelt. Ook helpt de organisatie families van politieke gevangenen die zonder aanklacht worden vastgehouden.

Sinds 2011 vallen de Saudische autoriteiten ACPRA steeds meer lastig. In 2013 werd ACPRA ontbonden en werden verschillende oprichters gevangengezet. Ze kregen lange gevangenisstraffen na oneerlijke processen voor aanklachten zoals ‘het oprichten van een ongeautoriseerde organisatie’ en ‘het verspreiden van valse informatie aan buitenlandse agenten’, waaronder Amnesty International. Issa al-Hamid is een van hen.
Er zijn 7 brieven geschreven naar His Majesty King Salman bin Abdul Aziz Al Saud.