Foto; Amnesty.nl
Mensenrechtenactivisten en vakbondsactivisten in het Zuid-Colombiaanse Valle del Cauca vrezen voor hun leven nadat ze een dreigbrief hebben ontvangen. Op 11 april ontvingen twee mensenrechtenorganisaties en een vakbond in Cali een brief met daarin ernstige doodsbedreigingen. De bedreigingen waren geadresseerd aan twintig medewerkers en activisten. In de brief stond: ‘We roeien jullie uit en verklaren jullie tot militaire doelen. Ook iedereen die jullie steunt wordt neergeschoten’. De dreigbrief zou afkomstig zijn van een paramilitaire groepering. Volgens een Colombiaanse organisatie zijn er in de eerste maanden van 2016 al negentien mensenrechtenactivisten vermoord, onder wie inheemse leiders, vakbondsactivisten en vredesactivisten. De daders, meestal paramilitairen, worden zelden of nooit gestraft.

Er zijn 8 brieven geschreven aan President Juan Manuel Santos, waarin gevraagd werd voor bescherming van de bedreigde mensen, onpartijdig onderzoek te doen en dit te publiceren als ook de schuldigen te veroordelen.

Foto; Amnesty.nl
De prominente Iraanse mensenrechtenactivist Narges Mohammadi is opgepakt vanwege haar mensenrechtenwerk en krijgt in de gevangenis niet de medische zorg die ze nodig heeft. Narges Mohammadi werd in mei 2015 opgepakt omdat ze onder meer lid zou zijn van een illegale organisatie die de nationale veiligheid in gevaar brengt. Volgens Amnesty staat Mohammadi alleen terecht vanwege haar mensenrechtenwerk. Zo voerde ze samen met andere activisten actie tegen de doodstraf in Iran. Voor haar werk ontving ze meerdere internationale prijzen. Mohammadi heeft een bloedprop in haar longen en een neurologische aandoening. In de gevangenis krijgt ze niet de medische zorg die ze nodig heeft. Ook mag ze al acht maanden lang geen contact hebben met haar twee jonge kinderen.

Er zijn 10 brieven geschreven naar His Excellency Ayatolla Sayed Ali Khamenei waarin gevraagd werd om haar onmiddellijke vrijheid en toegang tot medische zorg en mogelijkheid tot contact met haar familie.

Foto; Amnesty.nl
De gerespecteerde journalist Alaa Brinji twitterde over mensenrechten in Saudi-Arabië. Hiervoor kreeg hij vijf jaar celstraf en een hoge boete. Brinji plaatste berichten op Twitter waarin hij opriep tot vrijheid van godsdienst. Ook sprak hij openlijk zijn steun uit voor mensenrechtenverdedigers en gewetensgevangenen, en de campagne ‘Women To Drive’ tegen het rijverbod voor vrouwen in Saudi-Arabië. In mei 2014 pakte de veiligheidsdienst Brinji op. De rechter veroordeelde hem onlangs voor onder meer het ‘opruien van de publieke opinie’, en het ‘beledigen van religieuze autoriteiten’. Tijdens zijn proces had Brinji geen toegang tot een advocaat. De Oekraïense Gennady Afanasyev verzette zich tegen de inname van de Krim door Rusland. Hij is na een oneerlijk proces veroordeeld tot zeven jaar strafkamp.

Er zijn 7 brieven gestuurd naar His Majesty King Salman bin Abdul Azizi Al Saud waarin gevraagd werd om onmiddellijke en onvoorwaardelijk vrijheid en in afwachting daarvan contact met zijn familie en advocaat mogelijk te maken. Ook werd gevraagd om de wetten zo aan te passen dat er geen restrictie is op vrijheid van opinie en expressie van gedachten, geweten, religie of geloof.

Foto; Amnesty.nl
Gennady Afanasyev is advocaat en fotograaf. Hij heeft toegegeven dat hij betrokken was bij kleine brandstichtingen uit protest tegen de inname van de Krim. Hij werd door Russische autoriteiten opgepakt en veroordeeld voor deelname aan terroristische activiteiten. De aanklacht lijkt politiek gemotiveerd en zijn straf is buitensporig hoog. Afanasyev werd gedwongen om een belastende verklaring af te leggen over twee medeverdachten, de Oekraïense filmmaker Oleg Sentsov en de student Aleksandr Kolchenko. Nadat Afanasyev zijn verklaring tijdens de rechtszitting introk sloegen bewakers hem. Dat hij niet meewerkte leidde mogelijk tot een zwaardere straf. Afanasyev zit nu in een Russisch strafkamp vlakbij de poolcirkel.

Er zijn 7 brieven gestuurd naar de Prosecutor General in Moskou waar in gevraagd werd om een nieuwe eerlijke rechtszaak gebaseerd op duidelijke beschuldigingen.