Op woensdag 29 november van 18.00 uur tot 20.00 uur is er weer een schrijfavond in de bilbliotheek van Culemborg. Voor pen en papier en voorbeeldbrieven wordt gezorgd. Kom je ook schrijven voor de mensenrechten?

We schrijven voor:

Schrijfactie Bangladesh: trek aanklachten tegen activist Shahnewaz Chowdhury in!
20231129 BangladeshActivist en ingenieur Shahnewaz Chowdhury uit Bangladesh krijgt mogelijk tot 10 jaar gevangenisstraf voor het uiten van zijn mening. Hij deelde op Facebook dat de kolencentrale in zijn dorp milieuschade veroorzaakt. Ook sprak hij zich uit over incidenten tijdens protesten in de centrale, die hebben geleid tot de dood van twaalf mensen.

Digitale veiligheidswet
Chowdhury riep jongeren online op om zich te ‘verzetten tegen onrechtvaardigheid’. Hij werd in mei 2021 opgepakt en vastgezet onder de digitale veiligheidswet. Na 80 dagen vast te hebben gezeten in onmenselijke omstandigheden werd hij op 16 augustus 2021 op borgtocht vrijgelaten.

Er zijn 11 brieven geschreven naar de autoriteiten van Bangladesh waarin opgeroepen werd om de aanklachten tegen Shahnewaz Chowdhury onmiddellijk in te trekken.

Schrijfactie Tunesië: laat oppositieleider *Bhiri* vrij
20231129 TunesieDe Tunesische oud-minister van Justitie en oppositieleider Noureddine Bhiri zit al 7 maanden in voorarrest vast vanwege kritiek op de overheid. Op 13 februari 2023 pakten agenten hem met grof geweld op. Volgens de autoriteiten zou Bhiri aanzetten tot geweld tegen de overheid in een Facebook-post. Hij heeft medicijnen nodig voor diabetes en hoge bloeddruk. Zijn gezondheid is in gevaar!

Kritische politici de mond gesnoerd
In 2021 trok de huidige president Saied van Tunesië de macht naar zich toe onder het mom van een ‘noodtoestand’. Bhiri en zijn oppositiepartij Ennahda zien dit als een coup. Sindsdien kunnen leden van de oppositie hun werk niet meer veilig doen. Zeker 44 politici zijn al onterecht vervolgd vanwege kritiek op de president.

Er zijn 8 brieven geschreven een naar de autoriteiten van Tunesië waarin opgeroepen werd om Noureddine Bhiri onmiddellijk vrij te laten en hem tot die tijd goede medische zorg te geven.

Voorbeeldbrief

Schrijfactie Venezuela: laat activist *Gabriel Blanco* vrij!
20231129 VenezuelaDe Venezolaanse arbeidsrechtenactivist en hulpverlener Gabriel Blanco kreeg op 1 augustus 2023 een celstraf van 16 jaar opgelegd voor ‘criminele samenzwering’. Hij zou in een WhatsApp-groep plannen hebben gedeeld om de Onafhankelijkheidsdag te saboteren. Hier is geen bewijs voor. Blanco is zeer waarschijnlijk vanwege zijn activisme achter de tralies gezet.

Vast voor verzonnen aanklacht
Amnesty heeft de zaak van Blanco onderzocht. Het lijkt er sterk op dat hij is veroordeeld op basis van vals bewijs. Bovendien vond het misdrijf nimmer plaats. Agenten pakten Blanco op 6 juli 2022 op, de dag na Onafhankelijkheidsdag. Dat is een nationale feestdag waarmee herdacht wordt dat Venezuela onafhankelijk werd van Spanje.

Er zijn 11 brieven geschreven naar de autoriteiten van Venezuela waarin opgeroepen werd om Gabriel Blanco onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.