In samenwerking met het Weeshuis en met de Bibliotheek was er woensdagavond 26 februari weer een schrijfavond.
Deze keer schreven we voor;

Schrijfactie Turkije: studenten vervolgd voor Pride

Op 10 mei 2019 organiseerden studenten op de campus van een technische universiteit in Ankara een Pride om hun solidariteit te tonen met LHBTIs (lesbiennes, homo’s, bi’s, transgenders en interseksuelen). De politie dreef de studenten uiteen met traangas en rubberen kogels. Achttien studenten en een docent staan nu terecht voor onder meer deelname aan een verboden bijeenkomst. Op 12 november startte hun rechtszaak.

Pride verboden

In 2017 werden alle publieke bijeenkomsten in Ankara, waaronder Prides, verboden. Het verbod werd in april 2019 opgeheven omdat het in strijd is met de grondwet. Toch liet de universiteit vier dagen voor de Pride weten dat die niet door mocht gaan. Toen studenten desondanks samenkwamen om de Pride te vieren, schakelde de universiteit de politie in. De agenten gebruikten buitensporig geweld. Meerdere mensen raakten gewond en er werden ten minste 22 arrestaties verricht.

Er zijn 13 brieven geschreven naar de Turkse autoriteiten waarin opgeroepen werd om de aanklachten tegen de studenten en de docent onmiddellijk in te trekken en onderzoek te doen naar het buitensporige politieoptreden.

Schrijfactie Equatoriaal-Guinea: oppositielid vast

Foto; ©Amnesty.nl

Oppositielid en jongerenactivist Joaquín Elo Ayeto zit al bijna een jaar onterecht vast. In november werd hij vervolgd voor laster en bedreigingen tegen de president. Het was een showproces. De aanklager leverde geen enkel bewijs voor de aanklachten. En twee maanden later heeft de rechter nog geen uitspraak gedaan. Begin januari werd Ayeto zonder reden in een smerige isoleercel gezet.

Al vaker zonder reden vastgezet

Joaquín Elo Ayeto is lid van een oppositiepartij en verbonden aan een platform dat opkomt voor de rechten van jongeren. Hij werd al eerder opgepakt vanwege zijn werkzaamheden. Op 25 februari 2019 werd hij gearresteerd omdat hij informatie zou hebben over een samenzwering om de president te vermoorden. Waar die beschuldiging vandaan komt is onduidelijk.

Er zijn 11 brieven geschreven naar de autoriteiten in Equatoriaal-Guinea waarin opgeroepen werd om Joaquín Elo Ayeto onmiddellijk vrij te laten en hem in de tussentijd goed te behandelen.

Schrijfactie Egypte: scholier al 3 jaar in de cel

Foto; ©Amnesty.nl

De Egyptische veiligheidsdienst pakte de toen 14-jarige scholier Aser Mohamed op 12 januari 2016 op. Agenten hielden hem 34 dagen vast zonder contact met de buitenwereld. Zijn familie en advocaat wisten niet waar hij was. Aser werd gemarteld om misdrijven te bekennen die hij zegt niet te hebben gepleegd. Hij kreeg in oktober 2019 een celstraf van 10 jaar opgelegd.

Bekentenis na marteling

Aser vertelde dat hij elektroshocks kreeg en urenlang achter elkaar werd opgehangen aan zijn armen en benen. Na deze marteling ‘bekende’ hij uiteindelijk onder meer dat hij betrokken was bij een aanslag op een hotel in Caïro.

Aser ontkende de aanklachten tijdens de eerste zitting in zijn rechtszaak. Daarop vroeg de aanklager hem dreigend of hij nog meer elektroshocks wilde. Hij gaf daarmee aan op de hoogte te zijn van de martelingen. Hoewel het toelaten van een door marteling verkregen bekentenis een grove schending van de regels voor een eerlijk proces is, stelde de aanklager noch de rechter een onderzoek ernaar in.

Er zijn 11 brieven geschreven naar president al-Sisi van Egypte waarin opgeroepen werd om Aser Mohamed onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Schrijfactie Myanmar: dichters achter de tralies

Foto; ©Amnesty.nlZes leden van de satirische dichtgroep Peacock Generation zitten celstraffen uit van tussen de anderhalf en tweeënhalf jaar. Ze zijn opgepakt voor een optreden waarin ze kritiek uitten op het Myanmarese leger.

Repressieve wetgeving

De zes dichters werden in april en mei 2019 opgepakt nadat ze Thangyat hadden opgevoerd. Thangyat is een traditionele en gerespecteerde kunstvorm in Myanmar waarin dichtkunst, komedie en muziek samenkomen. De dichters droegen tijdens hun optreden uniformen en uitten kritiek op het leger. Het is absurd om hun optreden te zien als een gevaar voor het Myanmarese leger. Toch werden de Peacock-leden in oktober en november veroordeeld voor onder meer het aanzetten tot muiterij van soldaten. Ze riskeren nog een extra celstraf van twee jaar voor ‘online laster’ omdat ze een video van hun optreden op Facebook plaatsten.

De Peacock-leden werden aangeklaagd onder wetgeving die de Myanmarese autoriteiten vaak gebruiken om de vrijheid van meningsuiting in te perken en activisten vast te zetten.

Er zijn 13 brieven geschreven naar de autoriteiten in Myanmar waarin opgeroepen werd om de vastgezette leden van de Peacock Generation onmiddellijk vrij te laten en hen niet verder te vervolgen.

Naast brieven werden er ook groeten kaarten vestuurd.
Deze gingen naar

Foto; ©Amnesty.nlDe 14-jarige José Adrián uit Mexico liep langs een opstootje waarbij een politieauto beschadigd werd. De politie pakte José op en mishandelde hem. José had niets met het opstootje te maken. Toch werd alleen hij opgepakt. José’s slechte gehoor bemoeilijkte de communicatie met de politieagenten. Die lieten hem pas vrij nadat zijn ouders een boete hadden betaald en de kosten voor de schade aan de politieauto. Door alle commotie lukte het José niet om zijn school af te maken.

Er zijn 5 kaarten geschreven naar  José Adrián.

Foto; ©Amnesty.nlMILPAH en COPINH zijn organisaties in HONDURAS  die opkomen voor de rechten van de Lenca-gemeenschap, de oorspronkelijke bevolking van Honduras. Medewerkers van MILPAH en COPINH worden voortdurend bedreigd en aangevallen vanwege hun belangrijke werk. De inheemse Lenca zijn afhankelijk van het land waar ze wonen om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. Hun woongebied wordt bedreigd door de aanleg van verschillende dammen. Wie in Honduras protesteert als land dreigt te worden afgepakt, wordt geïntimideerd, met de dood bedreigd of zelfs vermoord. Daders worden zelden opgepakt en berecht, waardoor het geweld voortduurt. Meer dan honderd milieuactivisten zijn sinds 2010 vermoord, onder wie de vooraanstaande Berta Cáceres. Ze was een van de medeoprichters van COPINH. Sinds de moord op Cáceres in 2016 is de situatie in Honduras verslechterd.

Er zijn 5 kaarten gestuurd naar MILPAH en COPINH.

Foto; ©Amnesty.nlDe Oeigoerse studente Guligeina Tashimaimaiti studeerde in Maleisië. Ze verdween eind 2017 toen ze haar familie in de regio Xinjiang bezocht. Haar familie vreest dat ze opgesloten zit in een heropvoedingskamp. China houdt bijna een miljoen Oeigoeren, Kazakken en andere voornamelijk islamitische minderheidsgroepen gevangen in heropvoedingskampen in de regio Xinjiang. Ze worden onderworpen aan politieke indoctrinatie en gedwongen hun geloof af te zweren. Ze krijgen geen rechtszaak en zitten vaak maanden vast. Gevangenen die weerstand bieden of te weinig ‘vooruitgang’ boeken worden gestraft, onder andere door voedsel te onthouden, eenzame opsluiting of een pak slaag. Er zijn berichten van doden in de kampen, onder meer door zelfmoord omdat gevangenen de wrede behandeling niet aankonden. De autoriteiten rechtvaardigen de extreme maatregelen omdat die nodig zijn om religieus ‘extremisme’ en ‘terroristische activiteiten’ te voorkomen teneinde de ‘etnische eendracht’ en de nationale veiligheid te kunnen garanderen.

Er zijn 5 kaarten gestuurd naar de familie van Guligeina Tashimaimaiti.

Ook een keer meeschrijven?

Kijk dan Hier wanneer de volgende schrijfavond is.