In samenwerking met het Weeshuis en met de Bibliotheek was er woensdagavond 26 september weer een schrijfavond.

Deze keer schreven we voor;

Schrijfactie Egypte: activiste in hongerstaking

Foto; Amnesty.nlDe Egyptische mensenrechtenverdediger Hanan Badr el-Din zit al sinds mei vorig jaar vast, zonder ooit een proces te hebben gehad. El Din heeft dringend medicijnen nodig tegen koortsaanvallen en ontstekingen in haar lichaam. Haar familie mag de medicatie slechts mondjesmaat brengen van de gevangenisautoriteiten. Uit protest hiertegen ging ze begin augustus in hongerstaking.

Vast omdat ze haar man zoekt

Hanan Badr el-Din wordt ten onrechte beschuldigd van lidmaatschap van de in Egypte verboden Moslimbroederschap. Deze organisatie wordt als terroristische organisatie gezien. Naar alle waarschijnlijkheid werd el-Din opgepakt omdat ze met haar organisatie aandacht vraagt voor Egyptenaren die zijn verdwenen, vaak door toedoen van de veiligheidstroepen.

El-Dins man verdween in juli 2013, toen er protesten waren tegen de staatsgreep van president El-Sisi. Ze zag hem op televisie gewond in een ziekenhuis liggen. Toen ze daar aankwam was hij verdwenen. Ze is nog altijd naar hem op zoek en helpt nu ook anderen hun dierbaren terug te vinden.

Er zijn 12 brieven geschreven aan de Egyptische autoriteiten waarin opgeroepen werd  Hanan Badr el-Din onmiddellijk vrij te laten

Schrijfactie Mexico: migrantendeal brengt levens in gevaar

Foto; Amnesty.nlDe VS wil dat het aantal migranten dat het land via de zuidgrens binnen komt drastisch afneemt. Een nieuwe migrantendeal met Mexico moet hiervoor zorgen. Duizenden migranten zullen hierdoor stranden in het gevaarlijke Mexico, dat de toestroom van asielaanvragen nu al niet aan kan.

Grenzen dicht

De regeringen van de Verenigde Staten en Mexico onderhandelen over een zogenaamd ‘veilig derde land overeenkomst’. Dit houdt in dat migranten die via Mexico proberen de VS binnen te komen in Mexico asiel moeten aanvragen. Mexico ontvangt in ruil financiering voor de bestrijding van de georganiseerde misdaad. De VS probeert al langer haar internationale verantwoordelijkheid om vluchtelingen en asielzoekers te beschermen af te wentelen op haar zuiderbuur.

Is Mexico een ‘veilig derde land’?

Verreweg de meeste migranten die via Mexico naar de VS trekken komen uit Centraal-Amerikaanse landen, zoals El Salvador en Honduras. Deze landen behoren tot de meest gewelddadige landen ter wereld.

Mexico is niet goed toegerust om de grote aantallen vluchtelingen en asielzoekers te registreren en op te vangen. In 2017 vroegen bijna 15.000 mensen in Mexico asiel aan. Ook schendt Mexico het principe van non-refoulement, dat betekent dat mensen niet teruggestuurd mogen worden naar een land waar hun leven in gevaar is. Als de deal doorgaat staan duizenden mensenlevens op het spel. In het Mexicaanse grensgebied, waar ze op dit moment hun asielaanvraag afwachten, lopen migranten het gevaar te worden ontvoerd of vermoord.

Er zijn 12 brieven geschreven aan de Mexicaanse autoriteiten waarin opgeroepen werd de migrantendeal met de VS niet te sluiten.

Schrijfactie Syrië: lot van tienduizenden ‘vermisten’ nog onbekend

Foto; Amnesty.nlDe ouders van Islam Dabbas hoorden afgelopen juli dat hun zoon dood is. Zeven jaar geleden zagen ze hem voor het laatst, in de gevangenis. Ze weten nog steeds niet wat er met hem is gebeurd.

Opgepakt, verdwenen, dood

Het conflict in Syrië begon in 2011 met opstanden die hard werden neergeslagen. De Syrische overheid pakte ook student en activist Islam Dabbas op, vanwege het organiseren van een protest. Jarenlang wist zijn familie niet waar hij was en of hij nog leefde. Sinds het begin van het conflict zijn ruim 80.000 mensen in Syrië verdwenen, onder wie activisten, journalisten, medici en advocaten.

De familie van Islam Dabbas en ruim honderd andere Syrische families kregen onlangs te horen dat hun ‘verdwenen’ dierbaren niet meer in leven zijn. De Syrische overheid heeft bevestigd dat ze de dood vonden in de gevangenis. Na jaren van onzekerheid willen deze families nu weten wat er precies is gebeurd. Ook moet de overheid de lichamen overdragen aan de nabestaanden, zodat ze op een betekenisvolle manier afscheid kunnen nemen.

Er zijn 10 brieven geschreven aan de Syrische autoriteiten waarin opgeroepen snel duidelijkheid te geven over het lot van tienduizenden verdwenen personen in Syrië, onder wie Islam Dabbas.

Schrijfactie Angola: oppositielid verdwenen

Foto; Amnesty.nlJoaquim Costa Zangui is jongerenlid van een kleine oppositiepartij in Angola.         Op 12 augustus 2018 werd hij ontvoerd door twee onbekende mannen. Het is niet bekend waar hij is.

Opgepakt en verdwenen

Joaquim Costa Zangui, ook wel bekend als Lutambi, is schoolleraar en studeert rechten. Hij is ook zeer actief in de gemeenschap van Massaque, een stad in de provincie Luanda aan de noordkust van Angola. De dag voor zijn verdwijning organiseerde hij de verkiezingen voor een nieuwe voorzitter van een commissie die die de belangen behartigt van de inwoners van Massaque. Hij zou zelf ook plaatsnemen in de commissie.

Naar alle waarschijnlijkheid hebben de Angolese autoriteiten iets te maken met zijn verdwijning. Oppositieleden en dissidenten zijn in Angola vaak het doelwit van arrestaties en verdwijningen.

Er zijn 12 brieven geschreven aan de autoriteiten van Angola waarin opgeroepen werd om onderzoek te doen naar de verdwijning van Joaquim Costa Zangui.

Ook een keer meeschrijven?

Kijk dan Hier wanneer de volgende schrijfavond is.