Onderwerp:

Eduardo CardetEduardo Cardet uit Cuba, hij vertelde in een interview enkele dagen na de dood van Fidel Castro dat de oud president niet erg gelief was bij de bevolking. Kort daarna werd hij door politieagenten van zijn fiets getrokken en vervolgens aangeklaagd omdat hij een agent zou hebben aangevallen. Cartdet kreeg daarvoor drie jaar gevangenisstraf opgelegd. Het heeft er alles schijn van dat hij werd opgepakt vanwege zijn vreedzame kritiek op de autoriteiten.

Achtergrond informatie

Eduardo Cardet is de leider van de Christelijke Bevrijdingsbeweging MCL, die zich inzet voor meer democratie op het eiland. In maart 2016 bood de MCL 10.000 handtekeningen aan ter ondersteuning van een voorstel om de grondwet te hervormen. Die hervorming gaat onder meer over vrijheid van meningsuiting, vrije verkiezingen, godsdienstvrijheid en amnestie  voor politieke gevangenen. Volgens de Cubaanse wet kunnen burgers een wetsvoorstel indienen als dit door meer dan 10.000 mensen wordt ondersteunt.

Leden van de MCL zijn niet erg geliefd bij de Cubaanse autoriteiten vanwege hun inzet voor meer democratie en sociale hervormingen. Ze worden al tientallen jaren lastig gevallen. Ze werd het huis van de voormalige voorzitter Osvaldo Payá vernioeld en werden leden van de beweging geregeld opgepakt.

Hoe:

Op een handtekeninglijst gericht aan de huidige president Castro met de onderstaande tekst werd om zijn vrijlating gevraagd.

Uwe excellentie,

Eduardo Cardet werd gearresteerd op 30 november 2016.

Voorafgaand aan zijn arrestatie heeft Eduardo Cardet  interviews gegeven waarin hij de Cubaanse regering bekritiseerde.

Ik roep u op om  Eduardo Cardet onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten, omdat hij een gewetensgevangene is.

Hij is alleen gevangen genomen voor het vreedzaam uitoefenen van zijn recht op vrijheid van meningsuiting.

Ik verzoek u ook om ervoor te zorgen dat hij in afwachting van zijn vrijlating wordt voorzien van eventuele medische zorg die hij nodig heeft en dat hij niet wordt gemarteld of slecht behandeld.

Hoogachtend,

Resultaat:

De petitielijst werd 308 keer ondertekend.

joomplu:176
Mensen kwamen uit alle windstreken om de petitie te ondertekenen

Alle ondertekenaars van harte bedankt!

De aankondiging van deze actie van Amnesty-groep Culemborg heeft de pers in Cuba gehaald!

Zie onderstaande link naar een bericht dat Amnesty kreeg.