Op 14 september 2024 hebben we een kraam op de markt tijdens Open Monumentendag . Vanuit de kraam vragen we aandacht voor Chhim Sithar uit Cambodja en Toomaj Salehi uit Iran.

Cambodja, laat vakbondsleider Chhim Sithar vrij!
Vakbondsleider Chhim Sithar uit Cambodja werd in januari 2022 met geweld gearresteerd door agenten in burger. Dat gebeurde nadat ze wilde deelnemen aan een staking.  Ze werd aangeklaagd voor het ‘aanzetten tot het plegen van een misdrijf’. In mei vorig jaar veroordeelde de rechter haar tot twee jaar gevangenisstraf. Onderteken de petitie naar de minister-president van Cambodja. Roep hem op om Chhim Sithar onmiddellijk vrij te laten.

Iran, laat Toomaj Salehi onmiddellijk vrij
Toomaj Salehi werd in april veroordeeld tot de doodstraf. De Iraanse autoriteiten gaven hem deze gruwelijke straf omdat hij deelnam aan demonstraties voor meer vrijheid voor vrouwen. Ook uitte hij via zijn muziek kritiek op de autoriteiten. Zijn proces was ronduit oneerlijk. In de gevangenis werd hij zo zwaar gemarteld dat hij botbreuken opliep en met één oog niet meer goed kan zien. De doodstraf is gelukkig vernietigd, maar Toomaj zit nog steeds vast. Zolang hij vast zit, loopt hij grote risico’s. Roep de Iraanse autoriteiten op om Toomaj Salehi onmiddellijk vrij te laten.