In samenwerking met de bibliotheek in het Weeshuis was er woensdagavond 29 november weer een schrijfavond.
Deze keer schreven we voor;

Schrijfactie Rusland: moord op activiste nog altijd niet opgelost

RuslandIn de ochtend van 15 juli 2009 duwden gewapende mannen de prominente activist Natalia Estemirova in een auto en reden weg. Haar lichaam werd die middag gevonden. Ze was van dichtbij in haar hoofd geschoten. Degene die haar heeft vermoord is hiervoor nooit gestraft.

Bedreigd vanwege haar werk

Natalia Estemirova werkte in de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië bij een organisatie die onderzoek doet naar mensenrechtenschendingen, waaronder moorden, verdwijningen en marteling door Tsjetsjeense veiligheidsdiensten. Vlak voor haar dood sprak ze in de media over de verdwijning van een jongeman en een mogelijke moord door de Tsjetsjeense politie.

De Tsjetsjeense autoriteiten, waaronder president Ramzan Kadyrov zelf, bedreigden Estemirova en vielen haar lastig vanwege haar werk. Ze ontvluchtte daarom al twee keer het land, maar keerde terug om haar werk voort te zetten.

Moordonderzoek vastgelopen

Acht jaar na Estemirovas dood zit er nog altijd geen schot in het moordonderzoek. De mogelijke betrokkenheid van Tsjetsjeense autoriteiten bij haar moord is nooit onderzocht. Dit klimaat van straffeloosheid draagt bij aan verdere aanvallen op mensenrechtenverdedigers, waaronder journalisten en advocaten, in Tsjetsjenië.

Er zijn 11 brieven geschreven naar de Russische autoriteiten waarin gevraagd werd naar een onafhankelijk en uitvoerig onderzoek te doen naar de moord op Natalia Estemirova.

UPDATE schrijfactie Ethiopië: oppositielid wacht op rechtszaak

EthiopiëBekele Gerba werd in december 2015 opgepakt vanwege zijn kritiek op de nalatigheid van de overheid om de situatie van de Oroma, de grootste bevolkingsgroep van Ethiopië, te verbeteren. Gerba is vooraanstaand lid van een oppositiepartij. Op 30 oktober 2017 bepaalde een rechter dat hij op borgtocht vrij wordt gelaten. De aanklachten tegen hem zijn nog niet ingetrokken.

Steun aan Oromo protesten

Bekele Gerba wordt vervolgd vanwege zijn steun aan Oromo’s die eind 2015 de straat op gingen. De demonstranten protesteerden tegen aangekondigde plannen van de overheid om de hoofdstad Addis Abeba uit te breiden op Oromo-land. Al snel gingen de protesten over de achtergestelde positie van de Oromo. De politie trad hard op. Er vielen honderden doden. Op 9 oktober 2016 kondigde de Ethiopische regering de noodtoestand af.

Al eerder in de gevangenis

Gerba werd in augustus 2011 ook al gearresteerd nadat hij sprak met onderzoekers van Amnesty International, die vervolgens het land moesten verlaten. Hij zat ruim drie jaar vast omdat hij lid was van een ‘verboden oppositiepartij’ die de Oromo vertegenwoordigde. Vlak na zijn vrijlating, in april 2015, deed hij mee aan de parlementsverkiezingen voor een nieuwe oppositiepartij.

Er zijn 11 brieven geschreven naar Ethiopische autoriteiten waarin opgeroepen werd om de aanklachten tegen Bekele Gerba onmiddellijk in te trekken.

Schrijfactie Egypte: klopjacht op LGBTI-gemeenschap

EgypteIn Egypte zijn sinds eind september ten minste 57 mensen van de LGBTI-gemeenschap opgepakt. Dit gebeurde nadat bezoekers van een rockconcert in Cairo met een regenboogvlag (het symbool van de LGBTI-gemeenschap) zwaaiden.

Arrestatiegolf na hijsen regenboogvlag

De Egyptische media startten een lastercampagne waarin ze opriepen de vlaggenzwaaiers voor de rechter te brengen. De politie arresteerde daarop verschillende mensen die bij het concert aanwezig waren. Ook gebruikte de politie dating-apps om LGBT’ers in de val te lokken. De arrestanten worden beschuldigd van ‘losbandigheid’. Een aantal zou volgens de autoriteiten ook lid zijn van een verboden groepering. Ze kunnen tot vijftien jaar cel krijgen.

Opgepakt en gemarteld

Tenminste vijf mannen moesten een anaal onderzoek ondergaan, zogenaamd om hun seksuele geaardheid vast te kunnen stellen. Deze vernederende behandeling is een vorm van marteling. Sara Hegazy, die ook werd opgepakt voor verhoor, werd op het politiebureau door celgenoten in elkaar geslagen en seksueel geïntimideerd. Dit gebeurde nadat bewakers opzettelijk vertelden dat ze lesbisch is.

Er zijn 11 brieven geschreven naar de Egyptische autoriteiten waarin hen gevraagd werd  een einde te maken aan de vervolging van mensen van de LGBTI-gemeenschap.

Schrijfactie China: lange celstraf voor Oeigoerse studente

ChinaDe Oeigoerse Buzainafu Abudourexiti studeerde twee jaar in Egypte. Toen ze in 2015 naar China terugkeerde werd ze opgepakt en tot zeven jaar cel veroordeeld.

De aanklachten tegen haar zijn nooit bekend gemaakt.

Geen contact met de buitenwereld.

Buzainafu was van plan om bij haar man in Australië te gaan wonen. De politie in de Oeigoerse Xinjiangregio had al medewerking verleend om een visum aan te vragen. Toen ze in maart werd gearresteerd was ze zwanger. Haar familie weet niet of ze in goede gezondheid verkeert. Ze mogen geen contact met haar hebben. Ze gaan er vanuit dat Buzainafu niet meer in verwachting is, en vrezen voor haar veiligheid.

Oeigoerse studenten in het vizier

Sinds mei 2017 dwingen de Chinese autoriteiten Oeigoerse studenten in het buitenland terug te keren naar China. Begin juli werden in Egypte meer dan tweehonderd studenten opgepakt. Tweeëntwintig studenten moesten gedwongen terug naar China. Van hen ontbreekt ieder spoor. De Oeigoeren, een moslimminderheid uit de autonome regio Xinjiang, worden sinds eind 2016 meer en meer beperkt in hun vrijheid van beweging.

Er zijn 12 brieven geschreven naar de Chinese autoriteiten waarin opgeroepen werd om Buzainafu Abudourexiti onmiddellijk vrij te laten of haar een eerlijk proces te geven als zij een misdrijf heeft gepleegd.