writeathon og image2Vanwege de Corona epidemie is er dit jaar, ook bij de schrijfmarathon, geen gezamenlijk brieven schrijven in de bibliotheek en de buurthuizen.

Maar de Write for Rights / Schrijfmarathon gaat wel door!

Nu vanuit uw eigen huis. Zoals we al sinds maart maandelijks thuis brieven schrijven.

Want aandacht voor mensenrechten blijft zeker nu nodig.

Dit jaar schrijven we voor Khaled Drareni, Idris Khattak en acht anderen. Wie dat zijn en waarom we voor hen schrijven leest u hier.

En als u zich nog afvraagt of schrijven wel zin heeft.... dat heeft het zeker! Hierbij de resultaten en effecten van de schrijfmarathon van vorig jaar.

Doet u ook mee?

Meld u aan, dan krijgt u van ons thuis een pakketje bezorgd met het schrijfmateriaal.

1 pakketje bevat 10 verschillende voorbeeldbrieven, een schrijfblok, een pen, een raamposter (A4) en 10 blanco kaarten. Alle schrijfmaterialen zijn verpakt in éénpersoonspakketjes. Schrijft u met meerdere personen laat weten met hoeveel personen dan krijgt u meer pakketjes

Graag horen voor 28 november van u of u mee doet en met hoeveel personen.

Geef uw naam, adres en het gewenste aantal pakketjes door aan: Patty van Ziel, emailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Een bericht naar 06 29458243 kan ook. U ontvang de pakketjes dan begin december in uw brievenbus.

De geschreven brieven kunt u in de brievenbus doen van de Staartmolen 29. Wij verzorgen dan de verzending voor u.

Wilt u liever (een deel van) de brieven niet met de hand schrijven of heeft u daar de tijd niet voor? Er zijn meer manieren om mee te doen!

• U kunt de brieven hier downloaden. U ondertekent de brieven met uw naam en adres, print deze en doet ze in de brievenbus bij de Staartmolen 29. Het voordeel van deze manier is dat we als werkgroep weten hoeveel brieven er in Culemborg geschreven zijn.
  • U kunt via de website van Amnesty NL de brieven direct digitaal ondertekenen. Amnesty print deze dan voor u en zorgt uiteraard voor verzending.

Voorwoord burgemeester

Ook de burgemeester van Culemborg steunt de schrijfactie:

"Kunnen leven in vrijheid is een groot goed. Voor ons is leven in vrijheid bijna vanzelfsprekend. Voor anderen, op andere plekken in de wereld, niet. Voor hen klimt u vandaag, op de Dag van de Rechten van de Mens, in de pen.

We sturen een brief of kaart naar mensen wiens vrijheid is ontnomen. Niet omdat zij iets hebben misdaan, maar omdat ze opkwamen voor iemand of iets anders. Voor de waarheid, voor hun mening, vrouwenrechten, dierenleed of een schoon milieu.

Met de actie van vorig jaar behaalden we fantastische resultaten. Een ingetrokken doodvonnis, een strafvermindering, medische zorg, een schadevergoeding. En natuurlijk ook de morele steun die mensen ondervonden van de honderdduizenden brieven en kaarten die wereldwijd voor hen werden geschreven. Weten dat er aan je gedacht wordt, dat je er niet alleen voor staat.

Wat fijn dat ook dit jaar veel Culemborgers zich inzetten om te schrijven voor Amnesty. Naar autoriteiten in Chili, Pakistan, Zuid-Afrika, Colombia, Turkije, Myanmar, Algerije, Burundi, Saudi-Arabië en Libië. Of naar Gustavo, Khaled en de familie van Popi en Bongeka. Door corona is er dit jaar geen gezamenlijk moment waarop we brieven schrijven. Weet dat u verbonden bent met al die andere brievenschrijvers in Culemborg. In Nederland en andere landen.

Hartelijk dank voor uw bijdrage en inzet!

Gerdo van Grootheest

Burgemeester van Culemborg

Gedicht

Dit jaar kunnen we een gedicht van Marco Houtschild, met een illustratie van Rop Philippi aan alle briefschrijvers geven als dank voor de inzet. Dit met veel dank aan Marco en Rop.

U kunt het prachtige gedicht hier lezen.